ØSTKYSTEN
ØSTKYSTEN
KULTUR
Nedenfor:
Kunstetagerne udstiller ting og sager
Billedkunstner Gitte Overballe Møller udstiller på golfcenter.



Foto: Lars Horn
MARIAGERFJORD: Frem til udgangen af indeværende år er der en ny kunstudstilling i Mariagerfjord Golfcenter.

Udstiller er billedkunstner Gitte Overballe Møller, og den er åben for alle interesserede, der samtidig kan benytte lejligheden til at nyde udsigten ud over golfbanerne og Mariagerfjord.

Kunstneren siger:

- Jeg er optaget af farver, deres indbyrdes samspil og af hvordan disse med grafiske elementer kan smelte sammen til en helhed. Går du på opdagelse i mine malerier, vil du opleve kontraster og hverdags fragmenter taget ud af kontekst, som de udspiller sig i byen og andre steder, hvor vi som mennesker kan samle ny energi. I helhed giver malerierne udtryk for den stemning jeg befinder mig i. Malerierne bliver skabt i takt med penslens strøg, og derfor er motivet ikke kendt for mig, på det tomme lærred, siger hun

-  Når maleriet begynder at tage form, arbejder jeg mere kontrolleret og bevidst med at fremkalde og fremhæve særlige elementer. I sammensmeltningen af de grafiske linjer, elementer og de maleriske strøg, bliver mine malerier som jeg ønsker dem. Jeg arbejder i mange lag og benytter mig af forskellige metoder, teknikker og materialer til at nå det færdige resultat.

Hun er uddannet på Århus Kunst Akademi i 2006 og begyndte at udstille i 2002, og har udstillet mange forskellige steder og på flere censureret udstillinger. Bl.a. Kunstnernes sommer udstilling og Kunstnernes påske udstilling, hvor hun vandt en pris for bedste værk i 2004.

- Jeg har i en årerække holdt til i Galleri Koks overfor Randers Regnskov. Her havde jeg atelier og fast udstilling i galleriet, slutter Gitte Overballe Møller.

Jens Chr. Jensen.Assemblage, 2018. Aluminium, diam. 90 cm
HOBRO: Under overskriften "Ting og sager" åbner Kunstetagerne Hobro lørdag 12. januar årets første  særudstilling. Samtidig åbner en udstilling med guldsmeden Hanne Bay Lührssens smykkeobjekter. Begge udstillinger introduceres af Kunstetagernes kunstfaglige medarbejder, kunsthistoriker Anne Lie Stokbro.
 
Tinmg og sager omfatter værker af fem af Danmarks førende samtidsbilledhuggere, som på hver deres måde og med en bred vifte af materialer og teknikker arbejder i feltet mellem de rumlige udtryksformer skulptur, relief og objekt.

Fælles er en stadig undersøgelse af skulpturens muligheder for at skabe virkelighedsillusion, samtidig med, at materialevalg og fremstillingsmetode skaber distance til den virkelighed, alle kender, og til den fysiske verden, der omgiver os. Udstillingen spørger, hvad sker der, når de ting, vi er fortrolige med, viser sig at være uanvendelige gentagelser i pap og ler? Hvad betyder det for vores opfattelse af videnskaben, at de undersøgelsesinstrumenter, vi præsenteres for, tilsyneladende ikke har en funktion? Eller at værkerne er skabt af genbrugsmaterialer, affald og ting, der skulle have været smidt væk? Nogle svar kan være, at værkerne udfordrer vore forventninger, pirrer vores fantasi og tvinger os til at tænke i andre og dybere baner end dem, der hører hverdagen til. siger Anne Lie Stokbro.
 
De fem udstillere viser os for så vidt det kendte og det, vi har erfaring med, men da det jo er kunstens rolle at få os til at se andet og mere end det velkendte, appellerer værkerne til fantasien, indbildningskraften og associationerne, og vi ser nok ikke på hverdagens ting og sager på samme måde som tidligere, når vi har oplevet dem i kunstnerisk fortolkning og forvrængning, siger den kunstfaglige medarbejder.
 
Samtidig med "Ting og sager" åbner udstillingen Hanne Bay Lührssen - Smykkeobjekter.  Den omfatter ca. 30 af den dansk-tyske smykkekunstners værker, skabt i både klassiske guldsmedematerialer som guld og sølv, og med bl.a. plasticstrips og kugler fra deodoranter. Lührssens smykker er præget af tredimensionalitet, af det skulpturelle og - som skulpturerne - af sammenstilling af det genkendelige og det associationsfyldte.
 

 
Begge udstillinger kan ses til og med 26. april. I tilknytning til udstillingerne er udgivet et katalog med værkgengivelser og  små tekster af kunstnerne selv. Udstillingen sættes ind i en historisk kontekst i kunstfaglig medarbejder Anne Lie Stokbros artikel om spor i den modernistiske skulptur.
 
Ting og sager er støttet af Statens Kunstfond, Det Obelske Familiefond, Beckett-Fonden, Sparekassen Hobro Fonden og Mariagerfjord Kommune.
 
RANDERS: Det lidenskabelige ægteskab, det intense venskab og den uforløste kærlighed er den røde tråd gennem Randers Kammerorkesters koncert onsdag 23. januar, hvor Kammerorkestret spiller musik af Johannes Brahms og ægteparret Clara og Robert Schumann.

Programmet består af Johannes Brahms' Serenade nr. 1 i en udgave for kammerensemble, Robert Schumanns Klaverkvintet og Clara Schumanns smukke klaverstykker Quatre visions fugitives.

Som gæstepianist medvirker den britiske David Strong, der siden 1990 blandt andet har været medlem af Det Jyske Ensemble, Aarhus Sinfonietta og Aarhus Klaver Trio.

 Forholdet mellem pianisten Clara Schumann og komponisterne Robert Schumann og Johannes Brahms bestod af såvel platonisk kærlighed, dybe følelser som maniske sindsstemninger. Robert Schumann levede med et skrøbeligt sind og et alt for overvældende følelsesliv et liv på kanten af sindssyge. Men hans klaverkvintet er et romantisk mesterværk, der rummer både kraftfuld temperament og inderlig poesi. I kvintetten fornemmer man på samme tid Roberts store og lidenskabelige kærlighed til Clara og det stærke savn, når hun som pianist rejste rundt på turnéer i store dele af Europa.

 
Efter Robert Schumanns alt for tidlige død blev Clara genstand for Brahms' dybtfølte kærlighed, som muligvis blev gengældt, men som dog aldrig blev til andet end venskab. Brahms, der er født og opvokset i Hamborg, beskriver i sin Serenade det landskab og den natur, han oplevede på landet og længtes efter som modsætning til storbyens larm og trængsel. I seks kapitler fortæller Brahms historien om det romantiske landskab og den stemningsfyldte natur og er samtidig inspireret af den lethed og elegance, som man kan møde i Mozarts mange serenader.
David Strong